Alle voorbereidingen klaar, op naar Marokko

22 december 2023 - Coevorden, Nederland

Klaar voor Marokko

IMG_0011

We zijn klaar met de voorbereiding, de camper heeft motorisch een grote beurt gehad, de camper zelf een Bovag beurt, ik heb een waterfilter ingebouwd, het water in Spanje en Marokko is niet altijd even zuiver en het filter haalt ongerechtigheden, chloorluchtjes en bacteriën uit het water waarmee het net zo drinkbaar wordt als we hier gewend zijn.
De heenroutes hebben we uitgezocht, we gaan waarschijnlijk via Duitsland naar Mulhouse, daar Frankrijk in en dan zuidwaarts, Pyreneeën en langs de Costa’s in Spanje naar Algeciras . Mocht het weer ons parten spelen (sneeuw bv) dan gaan we via west Frankrijk.

We hebben begin december de reisgenoten ontmoet, we gaan met 6 campers, 11 personen en 5 honden. Iedereen gaat op eigen gelegenheid naar Spanje, 4 januari verzamelen, 5 januari met de honden naar de dierenarts voor de verplichte gezondheidsverklaring (in Nl al de rabiës titerbepaling laten doen, ook verplicht), we gaan de Tickets voor de veerboot dan kopen en naar de douane voor de zgn ‘Pif’ zodat we 6 januari kunnen oversteken naar Marokko.

IMG_0009 We zullen vaak in Medina’s en Souks komen, markten en winkels, kruiden kopen dus.

We hebben in Marokko een route van ongeveer 5000 km uitgestippeld met elke twee dagen een parkeerplaats, camperplaats of camping. In totaal zullen we ongeveer 50 dagen rondreizen. We zullen het meest ‘off grid’ staan, dus zonder voorzieningen, wildkamperen, omdat we allemaal zelfvoorzienend zijn. Op de campings kunnen we een wasje draaien, uitgebreid badderen of zwemmen in het zwembad. De gemiddelde temperaturen zijn zo’n 15 gr in de hogere delen zoals Atlas gebergte, tot 25 gr elders en aan zee. Het kan ‘s nachts overal koud zijn, nachtvorst is mogelijk, zelfs in het zuiden in de Sahara. Gemiddeld krijgen we 8 uur zon per dag en de zon schijnt er meestal dagelijks. Hiermee kunnen onze zonnepanelen op het dak onze accu’s weer mooi opladen.

Het verkeer in Marokko zal wel even wennen zijn, maar de wegen zijn goed en we rijden op gewone wegen, onderweg zijn er voldoende mogelijkheden voor inkoop, er zijn veel lokale winkeltjes maar ook grote supermarkten en tankstations. Ten aanzien van eten, we houden van de Marokkaanse keuken en zullen dus vaak in restaurants onze magen vullen, het is vaak goedkoper dan zelf koken.

Nog een paar dagen en we vertrekken, we zijn het weer in Nederland nu ook wel zat en hopen op mooi weer vanaf midden Frankrijk, de voorspellingen zien er goed uit. We stappen donderdag 28 december in de camper. Vanaf dan zullen we regelmatig onze belevenissen publiceren, tot het zover is nog fijne kerstdagen

IMG_2835

1. Maarten:
    22 december 2023
    Wat een avontuur staat jullie te wachten.
    Ik ben erg benieuwd naar alle mooie verhalen en plaatjes.
  2. Mart Jeucken:
    22 december 2023
    Wat een “geluksvogels” 😉zijn jullie!
    Geniet van deze prachtige reis, het is jullie van harte gegund!
    We zijn heel benieuwd naar jullie reis verhalen en foto’s!
    Heel veel plezier en fijne vriendschappen onderweg!
    Liefs, Mart en Alie !
  3. Janna en Rien:
    22 december 2023
    Wat een prachtig vooruitzicht. Leuk om jullie zo te volgen.
  4. Noor:
    26 december 2023
    Zo gaaf dat jullie dit samen mogen en kunnen doen. Don’t keep dreaming…make memories❤️
  5. Janny:
    27 december 2023
    Morgen gaat het dus beginnen. Wij wensen jullie goede reis hopelijk brengt het jullie dat wat je er van verwacht. Veel plezier !
  6. Gerard:
    27 december 2023
    Succes en een mooie plezierige reis toegewenst. G&G
  7. Diny:
    27 december 2023
    Goede reis, schitterende avonturen en veel plezier wensen we jullie toe!
    Leo en Diny
  8. Gon/Ton:
    29 december 2023
    Wat fijn dat we zo met jullie mee mogen reizen!
  9. Nelly en Hennie:
    29 december 2023
    Jullie zijn al onderweg! Wij wensen jullie een goede, mooie reis en we kijken uit naar jullie avonturen om deze te lezen.