Douar Tiame - Cabo Negro - Algeciras - Caceres

4 maart 2024 - Cáceres, Spanje

Zaterdag 2 maart, zon en 18 gr

Via een mooie weg naar Cabo Negro aan de noord-oost kust, Middellandse zee. Ook de natuur hier is Marokkko maar aan alles is te zien dat dit veel meer een zeeklimaat is en dat hier regelmatig regent valt, heel groen en veel landbouw.

IMG_6804IMG_6803Wassen in de rivier, een van de laatste keren dat we dit zullen zien.

Het is onze laatste dag Marokko, we staan op een camperplaats bij een hotel. Hier gaan we vanavond eten met de overgebleven 7 reizigers, en we trakteren Nel en Fred op een etentje als waardering en dank dat ze ons zoveel hebben laten zien van Marokko.

IMG_6816

Zondag 3 maart, zon maar frisser met wind en 18 gr

Via de tolweg een uurtje rijden naar Tanger Med, onderweg even aftanken, de diesel is hier tenslotte goedkoop en de dirhams moeten op. Ronald en Henriette nemen wel wat mee want ze willen waarschijnlijk volgende winter weer naar Marokko. Fred en Nel willen november/december 2025 weer hier naar toe als laatste keer genieten van dit mooie land.

IMG_6818

IMG_6819
Eenmaal bij de ferry haven aangekomen (10 uur) begint weer het wachten en controleren, we moeten weer door de scan, politiecontrole van visum en de exit afstempelen, douanecontrole, en dan in de rij voor de boot.

IMG_6821Spanje is al in zicht.IMG_6822

IMG_6825De boot komt aan, moet dan eerst leeg met voornamelijk vrachtwagens .

Wij mochten pas de boot oprijden nadat er eerst meer dan honderd vrachtauto’s of vooruit of achteruit de boot op waren gereden. Handige chauffeurs hoor. Rond 15.30 uur mochten auto’s en campers oprijden. Wij kwamen vooraan op het buitendeur, onze camper is door de kleur makkelijk te herkennen.

1373c74d-d69f-4baf-8333-86ae5174fcd1

IMG_6829Gibraltar is snel in beeld, de overtocht duurt 1,5 uur, het is maar 25 km. Toch zijn we van 9 uur ochtend tot 7 uur avond er zoet mee. Eenmaal weer aan land opnieuw controles, en waar we flink van balen is dat alles wat we voor de hond moesten checken en omzetten in officiële papieren totaal niet gecontroleerd werd. We gaan weer in Los Barrios overnachten, waar we ook de heenreis waren. Rustig en kost niets. Iedereen wel even de Marokkaanse simkaarten uit de telefoon en eigen simkaart weer activeren. Kun je weer normaal bellen, internetten en tv kijken.

Maandag 4 maart, ochtend regen en beetje zon, na 12 uur weer droog en zon, 16 gr.

Afscheid nemen (zonder traantjes hoor), en ieder gaat z’n eigen weg. Fred en Nel willen over 6 dagen thuis zijn. Diederik (en zusje) gaat naar Jerez en dan Portugal in, nog een aantal weken daar rondzwerven. Ronald en Henriette gaan naar Gibraltar en dan Spanje doorkruisen, ze willen half april thuis zijn. Eerst allemaal nog boodschappen doen.

We rijden door een mooi deel van Andalusië, in 2006 hebben we hier al 2 weken rondgereden in een huurauto en hebben Malaga, Granada, Cordoba en Sevilla bezocht en toen waren we ook erg onder de indruk van deze provincie met z’n Moorse invloeden. We zien dat nu weer een beetje terug.

IMG_8111Bij Jerez de la Frontera de beroemde stier van de Osborne sherry, ze staan wel op meer plekken in Spanje, 14 meter hoog.

Wij gaan noordwaarts naar Sevilla. We willen de stad niet in, zijn er al een aantal dagen geweest en met onze Bente is dat niets waard. We rijden dus ruim 400 km over de oude tolwegen en komen in Caceres uit, camping waar we 2 nachten willen blijven, en wat schetst onze verbazing: elke plaats heeft privé sanitair, stroom en water, dit alles voor de prijs van € 21 pn. Voor Europese begrippen tegenwoordig mooie prijs, maar de Marokkaanse prijzen komen we niet meer tegen nu.

IMG_6836

IMG_6837
Marokko hebben we nu definitief achter ons gelaten, wat een prachtige ervaring was het en wat hebben we ontzettend veel gezien en gedaan in precies 8 weken in dat mooie relaxte land met zoveel vriendelijkheid. We komen er terug in een ander jaar en inshallah zoals ze daar zeggen, als Allah het wil.

Wij gaan de komende 12 dagen verder noordwaarts via Salamanca, Burgos, Bordeaux enzovoorts richting huis, willen daar uiterlijk 15 maart weer aankomen, uiteraard als alles goed loopt en blijft rijden. Intussen zijn we al weer onze plannen aan het bedenken voor verdere reizen dit jaar en de komende jaren. Overwinteren in een warm land is goed bevallen. Dus wie weet. We hebben een lange lijst met wensen.

1. Janna en Rien:
    4 maart 2024
    Wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt. Geniet nog van de terugreis.
    Groet Janna en Rien
  2. Alie en Mart:
    5 maart 2024
    Geweldig! Fijn dat het probleem met de camper is verholpen en er vanuit gaan dat het goed is zo!
    Plannen blijven maken voor de toekomst, en terug kijken op deze prachtige reis! Geniet nog van de terugreis!
  3. Janny:
    7 maart 2024
    Hè Dieny en Pieter.Mooie foto’s en verhalen.Kunnen jullie mooi op terug kijken. Dus nu op de terug reis. Hier begint het voorjaar. Goede terugreis en groeten van ons. Janny

Jouw reactie