Marrakesh - Kenitra - Douar Tiama

1 maart 2024 - Ouassane, Marokko

Donderdag 29 februari, zon en 22 gr

Muhammed was er op tijd bij, om 09.00 uur was hij er met collega en werden de laatste delen vastgezet, de voorkant en onderkant was zo weer compleet. Toen kwam de prijs; Europees met een Marokkaans tintje, maar ja, was ook veel gebeurd. Dus naar Marrakesh boodschappen doen bij de Carrefour en daar konden we ook pinnen. Terug naar de camping en betaald, afscheid genomen en bedankt en toen op weg noordwaarts.

We namen vanaf Marrakesh de A3 en A1 naar Casablanca en Rabat, autosnelweg en tolweg.

IMG_6778Huizenhoge cactussen langs de snelweg

We hadden even zin aan opschieten en niet te moeilijk. De 400 km tolweg koste ons € 17,50, andere bedragen dan de Franse tolwegen.

IMG_6779Tolpoortjes, contant betalen bij de groen pijl, of met een pas, dan kun je zo doorrijden.

Na 400 k waren we het rijden zat en kwamen we aan in Kenitra, de enige camping in de stad. Na ons diner de stad even in naar de medina, druk druk druk maar nu ook weer bijzonder.

IMG_6787Deze bloemstukken worden dus zo aangeboden, voor ons niet duidelijk of ze bv voor een begraafplaats zijn of voor je vrouw op de schoorsteenmantel. Echte bloemen zijn het dus wel.IMG_6786De hele winkel staat er vol mee.

Morgen gaan we naar Diederik en de honden. Vandaag heeft Diederik Thea naar het vliegveld van Fes gebracht. Thea moet aanstaande maandag weer werken, het jonge ding. Morgen zien we onze Bente dus weer.

Vrijdag 1 maart, zon en 18 gr.

We gaan naar Douar Tiama, een kleine 140 km, naar de camping waar Diederik verblijft met de honden. Wat weer een ander landschap, zo groen hebben we het nog niet gezien, ook weer heel mooi.

IMG_8097IMG_8101 Voorjaar, er is al volop geploegd.

Hier veel landbouw en koeien. En de weg was er weer een zoals we die kennen, met veel ezelkarren langs de weg en brommers, de dorpjes en gehuchten even druk, de wegen wisselend goed tot oppassen voor kuilen.

IMG_8103De daken van prefab huizen, deze groen, veel felblauw.

IMG_8104

Onderweg even een dubbele espresso, je krijgt er 1,5 liter water bij, en wat broodjes gekocht. Via Ouassane naar de camping en toen….. werden we weer heel blij, en onze Bente ook!! De camping ligt in een dal, staat op de Werelderfgoedlijst.

IMG_6797IMG_6795IMG_6794IMG_8105

Er is een restaurant op de camping en daar nemen we Diederik mee naar toe.

IMG_6800Diederik werd vandaag ook nog 68 jaar, dat wisten alleen wij (via Thea) de rest mocht het van hem niet weten, dus our lips stay sealed. Wij trakteerden hem dus op tajineIMG_6801

Onderweg is er een heel groot minpunt: de enorme rommel overal langs de weg en in dorpen en steden. Maar ook rondom en achter campings is het vuil, veel glas en plastic, vuilnis wordt meestal verbrand. In de echt grote steden als Marrakesh was het overigens superschoon, straatvegers overal, maar ja daar komen dus heel veel nationaliteiten, daar wordt veel aan verdiend. Marrakesh was flink getroffen door de aardbeving, veel schade, maar je ziet er weinig van en de restauratie is in volle gang.

Morgen rijden we samen naar Cabo Negro, komen we allemaal bij elkaar.

1. Guus Veltman:
    1 maart 2024
    Fijn om te horen dat jullie camper weer OK is. Die problemen liggen weer achter jullie.
  2. Anne:
    1 maart 2024
    Bijna naar huis! Geniet er nog even flink van samen! Wat zal Bente haar vriendinnetje gaan missen! Fijn je even gesproken te hebben vanmiddag 🥰
    Veel liefs Anne
  3. Mart Jeucken:
    2 maart 2024
    Wat fijn dat de camper het weer doet , en nu maar hopen dat het hierbij blijft . Nog een goede terug reis en tot ziens !
    Alie en Mart.

Jouw reactie