Caceres - Pancorbo - Val des Vignes - Bourges

9 maart 2024 - Bourges, Frankrijk

Dinsdag 5 maart, zon en 17 gr

Vandaag is Bente 7 jaar geworden. Als cadeautje een heerlijk vers bot, nog van Diederik gekregen.

IMG_6856IMG_6876

Had ze de hele dag wat aan, vandaag maar lekker niks doen en genieten van de zon. Wel even een flink eind gewandeld richting Caceres, is een heel mooie stad in de Extremadura.

IMG_6862IMG_6866De kurkeik komt hier veel voor, de kurk schors zie je ook overal.

Zo heet deze mooi streek in Spanje, zomers een van de warmste gebieden. Het is voorjaar, overal bloemen, uitlopende bomen en fluitende 🦅.  Langs kurkeiken en olijfbomen.

We zijn niet in Caceres gekomen, was ons net iets te ver (14 km) . Bewaren we voor een andere keer.  Wasje gedraaid, was zo droog in de zon.

IMG_6867IMG_6864IMG_8119

Woensdag 6 maart, zon en 12 gr (brrrrr)

Mooi op tijd de snelweg op, via Salamanca en Burgos de (oude) goed onderhouden tolweg op. Onderweg natuurlijk weer diverse landschappen waaronder bergen met sneeuw bedekte toppen.

IMG_8122

Het landschap bij Salamanca herinneren we ons nog goed van onze reis in 2002 met ons Kip caravannetje. Vanaf hier gingen we toen Portugal in. Met een gangetje van 100 km kwamen we aan in Pancorbo, een klein bergdorp. Door smalle straatjes kwamen we op de camperplaats aan, speciaal ingericht voor toeristen, er kunnen er 6 tot 8 staan, de gemeente ziet ons graag komen. Is dus ook gratis, met drinkwater.

IMG_6869IMG_6870

Tussen de bergen met hoog in de lucht hier weer vale gieren, altijd weer indrukwekkend. Aan het eind van de dag staan er met ons erbij 4 kleinere campers. In het dorp zelf is niets te doen, café en restaurant al gesloten vanaf 16.30 uur, wel een kasteel en 2 oude kerken, ook gesloten.  De Camino naar Santiago de Compostela komt hier langs. We zagen de bekende schelp. Maar een mooie afsluiting van Spanje want morgen rijden we Frankrijk in.

IMG_6875IMG_6874Don Quichote

Donderdag 7 maart, zon, bij vertrek 3 gr. In Frankrijk zon en 21 gr.

Vandaag verlaten we Spanje, nog even onze Bente uitlaten en een blik op de altijd aanwezige gieren boven de bergkammen, boodschappen doen en tanken bij de Leclerq. Toen de snelweg op, onderweg blik op de besneeuwde bergtoppen, er is vannacht vast wat bijgevallen.

IMG_8124De boeren houden de boel op, gelukkig andere kant van de tolweg.

Deze dag nog zo’n, vanaf morgen krijgen we Nederlands weer, regen dus. Diederik en Zusje zijn in Portugal en hebben sinds we weer in Spanje zijn alleen regen in Portugal. We hebben dagelijks even contact en hij wilde een maandje blijven maar denkt nu ook maar richting Nederland te gaan.

9bfdbb7c-cb2d-4a90-a868-d3bfdbaf5b73Zusje baalt ook van de regen in Portugal.

Wij komen bij de Franse grens en de Spaanse boeren hebben barricades opgeworpen, alleen de Franse tolweg mogen zij niet blokkeren dus we kunnen de tolweg op (begint direct na de grens). De Franse boeren komen de tolweg af met honderden tractoren richting Spanje;, hebben wij dus even geluk, want bij de grens gaan zij terug onze richting in, wij hebben er geen last meer van gehad,  verkeer naar Spanje had vele kilometers file.

Toen we in Frankrijk waren en een broodje gingen eten kon de korte broek wel weer aan, zo warm was het. De weg vervolgd door Les Landes naar Bordeaux en de N10 op. Naar Val des Vignes, een camperplaats van de Camping-car Park keten, altijd een succes. Deze was gloednieuw. De keten breidt flink uit, mogelijk ook in Nederland. In het kleine dorp zit ook een kapper, goed nieuws voor Dieny, voor het eten was haar kapsel grondig bijgewerkt, mocht ook wel na 11 weken.

2B16C4C0-C379-4DAB-B3B3-CB3C7528F066De wijnstokken staan op uitbotten.

Vrijdag 8 maart, bewolkt, zon en regen (de eerste bui overdag in al die weken)

Deels over de N10 en daarna de bekende Franse binnenweggetjes naar Bourges. Tot daar mooi zonnig weer, wel fris vandaag.

IMG_6887In elk dorp wel een marktje.IMG_6886Opvallend zijn de overal bloeiende narcissen.

Op een ACSI camping (net een week open) de camper gestald en nog even de stad in. Mooie oude stad met een heel grote kathedraal, UNESCO erfgoed.

IMG_6888

Maar net in de stad begon het te regenen, een uur lang, dus even een lekker biertje gepakt tot het droog werd. Hier blijven we een dagje. Elke avond staat er een andere foodtruck op de camping, vandaag een Thai, dus dat werd geen koken maar ophalen.

IMG_6889Kunstwerken als protest gemaakt van gestorven bomen door klimaatverandering

Zaterdag 9 maart, bewolkt, na de middag regen en 11 gr.

De ochtend nog maar de wandelroute oude stad gedaan, achter de kathedraal begint deze, totaal zo’n 8 km. Voordat om 13.00 uur het gaat regenen. De oude stad heeft veel monumenten, de kathedraal is niet de grootste van Frankrijk maar wel de breedste, daarnaast natuurlijk vele andere kerken en paleizen (Palais Jacques Coeur)

IMG_6897IMG_6900IMG_6899Grappig hè

en heel mooie straten (Route Borbonnoux, Rue D’Auron)

IMG_6891IMG_6892IMG_6893

met oude huizen, dit is het Frankrijk waar we van houden.

Door de regen alweer op tijd bij de camper, en dan maar wat lezen en Max Verstappen kijken. Morgen weer noordwaarts, de weersvoorspelling belooft weinig goeds.

Jouw reactie