Gorges du Verdon - Route des Cretes - Moustiers Ste Marie - Taradeau

29 september 2023 - Taradeau, Frankrijk

Castellane laten we achter ons en we beginnen aan een hoogtepunt deze reis, al na een paar kilometers beginnen de Gorges, diep uitgesleten in de bergen gaat de Verdon, soms weids maar meestal met geweld richting het lac de la Croix, waar ook wij uitkomen.

IMG_5296

IMG_5298
Na nu al vele uitzichtpunten moet het beste nog komen, in La Pralud de Verdon kun je een halve cirkel maken van zo’n 20 km, de Route des Cretes ( Cretes zijn vrij vertaald ruggen, je gaat dus over de kammen van de bergen) zeer spectaculair met 15 uitzichtpunten waar je elke keer wilt en moet stoppen, opkomende bergwanden tot 700 mtr en in de diepte de Verdon. Uiteindelijk kom je weer in La Pralud uit, en wil je zo weer dezelfde route terug.

IMG_5299IMG_5303IMG_5300IMG_5314

IMG_5321
En wat je hier ook kunt zien is de kolonie vale gieren, wij zagen er wel meer dan 10 waarbij ze soms vlak over je heen vlogen, alleen of gedrieën en het zijn dan vaak de ouders met een jong. De gieren nestelen in holen in de bergwanden. Wel lastig om ze met de iPhone mooi op de foto te krijgen maar met de verrekijker, krijg je ze mooi dichtbij.

IMG_5308

IMG_5322
Vanaf La Pralud is het nog een mooie weg naar ons doel die dag, overnachten op een CP in Moustiers Ste. Marie. Een pittige paar honderd meter omhoog lopen het dorp in en dan kom je ook weer in zo ‘n pareltje in de Provence. De volgende ochtend dus maar eens uitgebreid het dorp bezocht. Veel winkeltjes met locale producten, veel aardewerk, en ook hier was een markt met vooral veel kaas en worsten. Snoepen we lekker van mee. Het dorp is echter beroemd om z’n kerk en kapel de Ste. Bauvoir, hooggelegen via een pelgrimspad te bereiken, was dus even een pittig tochtje. Vlak voor de kerk (900 nchr) een kapelletje waar Dieny een rozenkrans (oude van haar moeder) heeft geschonken aan de heilige. Dient het een goed doel.

IMG_5325IMG_5326IMG_5327IMG_5334IMG_5331IMG_5324

IMG_5336
na de lunch alhier ‘en route’ naar wat zuidelijker oorden, en wel naar camping vallee de Taradeau. Hier blijven we een paar dagen nietsdoen, met de 30 gr vanmiddag, en de komende week blijft het ook zo warm, is het grote zwembad hier een uitkomst, en morgen een wasje doen.

Na het weekend richting mediterranee, 35 km vanaf hier,

1. Mart Jeucken:
    30 september 2023
    Geweldig , ik zie het zo voor me !