San Francisco

22 juni 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Na een lang ritje van Yosimeti naar San Francisco kwamen we rond de middag aan in Palo Alto, San Francisco, hier begint Silicon Valley. En wat we verwachten te gaan zien viel dus een beetje tegen. Als je op zoek gaat naar de grote jongens zoals Apple en Microsoft moet je dus wel weten waar ze zitten, want alle bedijven zijn n.l. enorm verspreid over een groot gebied. Wij hadden die adressen dus niet, en met een beetje geluk kwamen we langs Intell, een enorm groot gebouw en langs de snelweg bij Google. Dat was het dus. Dan maar naar de camping in San Francisco en van hieruit met de shuttlebus naar het centrum.

Wel handig die shuttle, want SF is natuurlijk een enorme grote en drukke stad, hier komen we met de camper echt niet doorheen, dus nu 3 dagen de camper op de camping en met de bus naar de City, ongeveer 20 minuten rijden. We worden met de bus tot in Chinatown gezet en dat is op zich al leuk, veel toeristen hier, veel te zien en te eten. Net als in alle andere steden waar we een Chinatown hebben meegemaakt (Vancouver, Calgary, New York) is en blijft dat een gesloten gemeenschap, ze praten er allemaal hun eigen taal en zijn niet echt geïntegreerd. Maar echt lekker chinees eten kun je hier dus wel.

Vandaag de stad weer in geweest, met een dagje hop-on hop-off bus kom je binnen twee uurtjes overal langs en leer je de stad wel kennen. Het centrum is niet zo groot en veel high-lights zijn redelijk dicht bij elkaar te vinden. De bekendste zijn Fisherman's Wharf, de haven met daarin van oudsher de terminals, visafslagen, havens, etc. Nu echt heel toeristisch.

Een volgende is natuurljk de Golden Gate Bridge, waarschijnlijk de beroemdste en het meest opvallende in SF. Na de busstop kun je er ook overheen lopen, dan zie je pas hoe groot de brug is. Er is 3 jaar aan de brug gebouwd (1934-1937) en voor die tijd al een knappe prestatie, hij moet ook aardbeving-proof zijn. SF verwacht binnen 20 jaar weer een hele grote aardbeving, we hopen nu maar even niet.

Vandaag moest de USA tegen Portugal voetballen, we konden overal  de stand volgen en hebben de lastte 10 minuten in een pub gezien, net toen Portugal in de laatste minuut langszij kwam. En de Amerikanen hier zijn al net zo fanatiek als wij hoor. Dus dat was een teleurstelling hier. Wij kunne morgen hier op de camping de wedstrijd van Nederland zien, omdat dat hier om 09.00 uur is gaan we daarna weer de city in.