Yosimeti, deel 2

20 juni 2014 - Mariposa, California, Verenigde Staten

Yosimeti, paradijs

Onze tweede dag in Yosimeti, de camper gestald in de village, het meest in het park is hier te doen en van hieruit te bereiken. Bij de binnenkomst heb je al de Briadvail, de waterval van de bruid, ook in Zuid Afrika hebben we watervallen met dezelfde naam gezien, komt dus wereldwijd meer voor. Tegenover de waterval ligt El Capitan, een enorme granieten klomp, geliefd bij wandbeklimmers, er zijn zo’n honderd verschillende klimroutes op de steile wanden en bij sommigen doen ze er een week over om boven te komen, men slaapt dan onderweg aan de wand.
Wij hebben de hike route naar de Lower en Uper Falls genomen, in een halve dag naar de Falls gelopen, een best pittig pad met een flink stijgingspercentage maar na deze prestatie was er dan ook een flinke beloning bij de watervallen en het uitzicht over het dal met de Half Dome, de halve berg. Er is nog steeds niet duidelijk hoe deze berg is ontstaan, ofwel de andere helft is er nooit geweest, ofwel die helft is er af gevallen of eraf gesleten door de gletsjer. Er was dus in de ijstijd een gletsjer van 60 mile lang (100 km) en 1000 feet dik, dus 3 km.
Het park is er echt voor hikers, er zijn honderden kilometers aan wandelpaden, van korte en eenvoudige tot dagenlange tochten door de wilderness. Je kunt hier dus ook weken vertoeven en steeds andere wandelingen maken.Je moet hier dus wel echt voor de natuur komen, verder is er niet veel te doen, ja met een bootje peddelen op de rivier.
Naar de camping terug langs de zuidkant van Yosimite, langs Wawona en het Mariposa Grove, met de reuzenbomen, Sequoia. Dit staat voor morgen op het programma. Morgen ook naar Glacier Point.
Op de weg terug vandaag nog langs `Tunnel View’ het punt waar de meeste foto’s met zicht op alle grote bekende bergen in het dal worden gemaakt.
De tweede dag dus gestart in Maripose Grove, de Seqoia’s die daar staan zijn dus enorm, de oudste is de 'Old Grizly’ van 1800 jaar oud. Door de California Tree kun je zelfs wandelen en vroeger kon er een auto door rijden, maar ja, de auto’s waren toen wel smaller.
Na Maripose in de auto naar Glacier Point, het hoogst te bereiken punt met de auto in het park. Vanaf hier krijg je een fenomenaal beeld van het hele dal met alle grote jongens en zie je dit paradijsje van bovenaf. Omdat dit wel de laatste dag is in dit park nemen we toch wel afscheid met een beetje weemoedigheid, maar weten nu al dat dit zeker een volgend bezoek waard is, hier komen we terug
Nu p de camping in het plaatsje mariposa aan se westkant ven het park, omdat het nog zo warm is even lekker zwemmen en straks de BBQ aan. Morgen richting San Francisco, eerst naar Silicone Valley, maar eens kijken waar ze al die mooie Apple spullen bedenken…...