Yosimeti

18 juni 2014 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Yosemite

Het was koud afgelopen nacht in Mammoth, je merkt dan direct het effect van de hoogte, maar zoals elke dag was ook deze alleen maar zonnig, we hebben de hele periode nog maar een ochtend in Yellowstone gehoon weer goed.d dat het een beetje miezerde, verder alleen maar zon, zon en zon. Dus onze 38e trouwdag begon weer goed.

Dan op naar Yosemite, wij gaan via de oostkant het park in, via de Tioga Pass, deze weg is open van eind mei tot eind oktober, de rest van het jaar afgesloten i.v.m. de vele sneeuw die er valt.

Yosemite is met Yellowstone het drukst bezochte park van de USA, jaarlijks bijna 4 miljoen bezoekers. Het noordelijke deel, waar wij starten is nog erg wild en ruig, het middendeel (The Valley) is het drukst bezocht maar wel de meeste hoogtepunten en ook hier worden pendelbussen ingezet. Steeds meer parken gaan daar toe over en er gaan hier al stemmen op om toegang met auto’s helemaal te verbieden. Onze ervaring nu is dat deze shuttles prima werken, je hebt geen zorgen om parkeren en je kunt wandelingen aan elkaar knopen zonder weer terug te moeten naar je uitgangspunt.

Via de Pass dus Yosimeti in, de pas is de hoogste van Amerika, 9945 voet, dat is ruim 3000 meter, er lag dus nog sneeuw, niet veel meer, maar toch. In juli bloeien hier pas de meadows, foto’s daarvan zijn geweldig, een bloemenzee, in Italië kennen we dat van de Piano Grande, ook een heel mooi dal ingesloten tussen bergen.

Er wordt heel veel gehiked hier, het eerste deel is ook nog wildernis, hier kom je alleen maar lopend, dus je ziet er veel bepakte wandelaars die hun tentje in de rugzak hebben. Je kunt er dus dagen lopen en trails aan elkaar knopen, wel goed aangeven allemaal.

Wij hebben onze weg vervolgd naar de Vallei (Yosimeti Valley), ons hier georiënteerd op wat we morgen gaan doen, zal wel een tocht worden naar de lower en daarna de upper Waterfall.

We zijn nu op een KOA camping buiten het park, in het park zelf was alles vol. Morgen na weer een mooie dag gaan we naar een camping aan de zuidkant, daar zijn de Sequoia’s, de reuzenbomen, de oudste bijna 2000 jaar. Nu nog even drie grote steaks op de bbq gegooid en lekker gesmuld.