Chefchaouen - Torres - Saidia

13 januari 2024 - Saïdia, Marokko

Donderdag 11 januari, volop zon en 16 gr

Na het nuttigen van een Marokkaanse maaltijd gisteren in de stad met de taxi weer terug.

IMG_5689

Vanmorgen rond 10 uur vertrokken voor de rit naar Torres aan de kust, 175 km. We reden de weg dwars door het Rif gebergte, een van de armste regio’s van Marokko. De helft van alle hasjiesj in de wereld komt uit Marokko, het grootste deel komt uit het Rifgebergte. Onderweg veel jonge mannen langs de weg, die hasj aanbieden. Eerst dachten we dat ze het vredesteken maakten. (✌️) Even later viel het kwartje: hasj om te roken . Hier worden een paar mensen heel rijk van. Je kunt je hier voorstellen dat toch grote armoede veel jonge Marokkanen doet besluiten naar een rijk land te vertrekken. Zo komen we in Nederland aan al die Marrokkaanse jongens, de meesten komen hier vandaan. En als je hier bent kun je dat begrijpen.

IMG_5692IMG_5693IMG_5692

Maar de wegen zijn overwegend goed, rustig met weinig verkeer en hele mooie uitzichten. We hadden zo’n 175 km te gaan, lunchen op 1370 meter, en even later boven de 1500 meter. Jaren geleden zou er nu sneeuw liggen, we zagen nog vaak de slagbomen om de wegen af te sluiten bij hevige sneeuwval, nu werd overal alweer het land bewerkt en bloeien de amandelbomen al.

IMG_5700IMG_5697

Waterputten, ovens, hooischuren, overal zie je wel iets leuks. En moskeeën met een minaret, elk dorp, gehucht, maar ook zomaar tegen een berg, je vindt ze overal waar je kijkt. 3 keer op een dag het gebed vanaf de minaret (tegenwoordig electronisch), we worden er al om 7 uur mee gewekt. Het laatste deel van de reis was adembenemend mooi, met vooral prachtig rode kleuren in het gebergte. We hadden afgesproken op Plage de Torres, vlak aan zee op een parkeerplaats, tegen zeven uur werd het pas donker en er kwamen gezinnen hier een koffie drinken of hadden hun eten meegenomen. Morgen hier een dagje zonnen. De jeugd verzamelt zich hier na schooltijd om met busjes huiswaarts te gaan, leuke kids.

IMG_5703 IMG_5704
Na elke reisdag spreken we elkaar om af te stemmen wat we de volgende dag of dagen gaan doen, de neuzen dezelfde kant op, vandaag dat we hier een dag langer blijven, om gewoon even niets te doen, reizen hier is vermoeiendIMG_5705IMG_5708

Vrijdag 12 januari, zon en 18 gr, later met een fris windje van zee.

Vandaag niets, gewoon zitten, zonnen en wat eten en drinken. In het dorpje in een piepklein winkeltje was brood te krijgen. De korte broek kon aan en insmeren met zonnecrème nodig.

Boven de berg was een fort uit de 14e eeuw, pas gerestaureerd, maakte deel uit van een verdedigingslinie van 35 km. Dieny, Ronald en Henriette, Hannelieke en Johan zijn er heen gelopen, 2 uur v.v.

IMG_7779 IMG_7780IMG_7784IMG_5711

De parkeerplaats waar we stonden was ook een terras van een koffiebar. Hier ’s middags maar even koffie genomen, we maken tenslotte ook gebruik van het terras.Voor iedereen koffie en er ook nog wat zoetigheden bij moesten we omgerekend € 6.50 afrekenen, waar leven die mensen van.

IMG_7783

Nog even de coördinaten voor de dag van morgen uitgewisseld, 250 km tot aan de Algerijnse grens, we rekenen op zo’n 6 uur rijden.

Zaterdag 13 januari, sluierbewolking en zon, 18 tot 20 gr.

Lange rit vandaag met mooie uitzichten, 250 km lijkt in NL korter dan hier, de wegen en infra zijn erg goed en worden steeds verbeterd. Veel politiecontroles, er staat dan een bord op de weg, dan moet je stoppen. Soms even een vraag waar je vandaan komt, of waar je naartoe gaat. Veel agenten willen graag even laten horen dat ze ook Engels spreken, geef een complimentje en ze stralen.

IMG_5715IMG_5717IMG_7789

Op de snelweg naar Saidia mag je vaak niet sneller dan 80 en zijn ze overal aan het verbreden, door de wegwerkzaamheden zijn er soms wat ‘hobbels’ in de weg, oppassen geblazen dan. Mijn crashsensor tussen de gasflessen is al twee keer dichtgeslagen. Is het alleen maar veiliger door.

onderweg in Nador bij de Mariana, een grote supermarkt weer even ingeslagen.

IMG_7790

Het Rif gebergte hier is weer totaal anders dan eergisteren, weidser, de weg loopt vlak langs zee, een paar steden maar, de mensen hier laten je je welkom voelen, zeggen het ook steeds, en ze zijn trots op Marokko en blij dat je hun mooie land bezoekt. In dit gebied geen hashdealers meer. Aangekomen in Saidia op een kleine camping, kilometer verderop de grens met Algerije. Ook hier de grens tussen Rif en Atlas gebergte, daar gaan we morgen naar toe, wandelen in een kloof.

IMG_5719 Waar ik sta is Marokko, 2 stappen vooruit is Algerije.

1. Guus Veltman:
    13 januari 2024
    Mooie verhalen van jullie en prachtige foto's. Leuk om zo met jullie mee te reizen.
    Guus
  2. Anne:
    13 januari 2024
    Nou, dat was weer genieten vanaf de bank in het grauwe Coevorden! Wat een ontzettend mooi land is Marokko! Onvoorstelbaar hoe weinig de mensen daar blijkbaar verdienen! En inderdaad begrijpelijk dat jongeren van daar naar ons land komen! Jammer dat ze zo slecht belend staan…. Niet representatief voor de mensen die jullie tot nu toe tegenkomen, gelukkig!
    Blijf doorgaan met genieten samen! 😘
    Liefs Geon, Anne, Lieke en Mikai
  3. Janna en Rien:
    13 januari 2024
    Wat een geweldige reis. Prachtige foto's. Kijken uit naar het volgende verslag.
    Groetjes Janna en Rien
  4. Mart Jeucken:
    13 januari 2024
    Wat een avonturen geweldig , wij genieten vanaf de bank mee met jullie !
  5. Nelly en Hennie:
    14 januari 2024
    Wat weer een mooi verhaal. Zo leren wij de inwoners ook een beetje kennen en net als bij ons.... in de ene streek/stadje/dorpje minder goede dingen en op andere plekken het goede.
    Mooi plekje zo aan zee. Hoe zijn de voorzieningen op zulke plekken, of de andere camperplekken?
    Best wel spannend ,dat als je ergens staat, of je ergens brood of andere boodschappen kunt halen. Maar ja dat wordt van tevoren natuurlijk ten diepste uitgezocht!😀👍
    En hoe zijn de temperaturen 's nachts?
    Wij vinden het in ieder geval heel mooi om jullie verhalen de lezen!
    Ondanks dat het best vermoeiend is, zoals jullie schrijven, blijven jullie genieten!
    Lieve groet vanuit weer! een regenachtig Coevorden! 🙋‍♀️🙋‍♂️
  6. Pieter:
    14 januari 2024
    We kunnen meerdere dagen zonder stroom staan. Sanitair aan boord, dus dat is ook geen probleem. Water (grijs) kun je onderweg vaak storten en nieuw water innemen. Zuiver drinkwater. En we zorgen wel dat we een voorraadje hebben; we verhongeren niet. Groente en fruit koop je langs de weg, spotgoedkoop. Er zijn ook grote supermarkten maar daar halen we nu alleen wat niet aan de weg te koop is. Hier geen alcohol. De campings zijn goed maar eenvoudig uitgerust. Maar we staan meestal wild nu ook in een kloof waar de lokalen picknicken en spelen.We hebben de kachel nog niet aan gehad, de zonnepanelen leveren goed stroom want de zon schijnt meestal 8 uur per dag. We zien wel veel armoede als je meer van de dorpen en steden komt. We zitten nu in de zon met 34 gr groetjes
  7. Noor:
    14 januari 2024
    Wauw pap & mam, we lezen met veel plezier jullie mooie reisverhalen! En wat is het een prachtig land! Zoals jullie weten kon ik me lastig een voorstelling maken.
    Ik ben inmiddels wat gerustgesteld hoor😁

Zo mooi hoe jullie deze herinneringen samen mogen maken❤️

Kusjes van ons
  8. Pieter:
    14 januari 2024
    Dank Noor, we gaan de komende week of twee door Atlas gebergte richting Sahara, het wordt steeds mooier 🥰