Martil - Chefchaouen

10 januari 2024 - Chefchaouen, Marokko

Maandag 8 januari, zon en wind, 17 gr

Onze eerste overnachtingen in Marokko waren in Martil, een grote cp en parking voor 800 auto’s terwijl wij er als enigen stonden. Nu de kustweg N16 opgegaan richting Oued Laou. Een mega grote Carrefour supermarkt leverde ons weer proviand voor een paar dagen. De mooie kustwegen leverden mooie plaatjes op en een picknick plaats voor de lunch.

IMG_5647

Inmiddels waren onze reisgenoten elk hun eigen weg gegaan. De afspraak was in de middag elkaar weer zien op de camping Azilan in Chefchaouen (spreek uit Soefsjoen). We gingen na de kustweg landinwaarts over een prachtige bergweg het Rif gebergte in, langs de rivier en door diverse kloven. Hier leeft men nog zoals lang geleden, oudere vrouwen langs de weg met zware last takken op de rug, wel in kleurrijke kleding, zelf brood bakken in een oven voor de hele gemeenschap.

IMG_5648IMG_5655    IMG_5649IMG_5651IMG_5654

Op de foto gaan werd niet geapprecieerd, dus dat maar niet. Overal werd geploegd, niet mechanisch maar met ezels voor een houten ploeg, vooral de (kleine) kinderen zwaaien vrolijk naar je, ze moeten waarschijnlijk dagelijks grote afstanden lopen naar en van school. Of dit erg veilig is? Maar de volwassenen zijn overal erg vriendelijk, lachen en zwaaien. Zeg Salaam en men wil graag een praatje maken, bijna iedereen kan Frans spreken, de tweede voertaal hier maar met Engels kun je ook overal terecht. Vragen waar je vandaan komt, Coevorden kennen ze niet, maar Amsterdam wel 😏

IMG_5656   IMG_5659IMG_5662  IMG_5661

Rond half drie was iedereen op de camping, vanwaar je een mooi zicht hebt op de stad. Een aantal gingen voor wat praktische zaken, er moest nog wat geregeld worden met simkaarten voor data en telefonie, even naar het stadje. (ook wel de blauwe stad genoemd, maar dat moge duidelijk zijn gezien de foto’s.) Als je er loopt lijkt het niet echt maar wel dus. Het is een stad uit de middeleeuwen, kreeg zijn blauwe kleur vooral doordat er joden naar hier vluchtten voor de Spaanse inquisitie. Zij schilderden hun huizen blauw om de lucht te weerspiegelen en aan God te herinneren.

IMG_5663  IMG_7772 Buiten de ommuurde stad in het landschap gravenIMG_7774

Morgen komen ook Johan en Hannelieke zich bij ons voegen, we gaan morgen de stad uitgebreid bekijken en blijven mogelijk hier nog een dag langer.

Dinsdag 9 januari, bewolkt en beetje zon, eind van de middag flinke regen, 17 gr.

Vandaag naar Chefchaouen gelopen, bergafwaarts een dik kwartier, langs de herders met hun geiten, en overal wilde honden en katten. Ook in het dorp of stad lopen ze vrij rond maar je hebt er helemaal geen last van zolang je ze niet aanhaalt of iets te eten geeft. Op de camping lopen onze honden altijd los, als we even zonder hond willen laten we Bente in de camper of bij een van onze reisgenoten, andersom net zo. Meenemen de stad in doen we niet.

IMG_5667IMG_5668

Beetje op tijd naar beneden, rond 11 uur, dan is het nog rustig, halverwege de middag zijn alle winkeltjes open maar stikt het er ook van de toeristen.

IMG_5673IMG_567483f12c9b-3d57-4785-8e2e-e2364cb40803

Door de oude blauwe stad is prachtig, de nieuwe stad bezoek je voor de supermarkten en de bank, de markt (levende have, vis en vlees). Foto van een geslacht lam gemaakt, (de kop werd er naast gelegd, die hoort er ook bij). Uiteraard hier ook allerlei prul te koop naast prachtige kleding, de wollen Djellaba’s komen hier vandaan, jong en oud loopt er hier in, of de vloerkleden en wandkleden, geweven in de winkels. Nemen we nog maar niet mee, we moeten nog twee maand rondreizen. Sieraden en lederen tassen ook overal, bij kopen altijd onderhandelen en afdingen, als je uitkomt op de halve vraagprijs dan doe je het goed, de vraagprijs betalen vinden ze een belediging.

IMG_5672IMG_5671IMG_7776IMG_5675Alle foto’s hier plakken is teveel van het goede, dat wordt teveel blauw.

Teruglopen naar de camping is best pittig, niet ver maar flink stijgen, als we morgen weer gaan nemen we de taxi, blijkt dat dat maar € 2 kost……!

Broodje meegenomen voor de lunch, de was werd door de schoonmaakster voor een paar DH voor ons gedaan. Om 17.00 uur werd het donker en begon het hard te regenen, later op de avond weer droog, de komende twee weken wordt er goed weer verwacht en lopen de temperaturen op richting de 24 gr.

Woensdag 10 januari, licht bewolkt en zon, ochtend fris 13 gr. Middag 16 gr

Vandaag maar een chill-dag. Johan en Hannelieke zijn gistermiddag en de regen aangekomen, na ingesneeuwd te zijn in de Alpen zijn ze een dag eerder dan gepland naar Marseille gegaan, 48 uur op de boot naar Tanger Med en via dezelfde route als wij via Martil hier gekomen. De komende tijd blijven we dus met 5 stellen reizen.

IMG_0017

Vanmiddag de stad nog even in en daar wat lekkers eten, morgen weer verder.

1. Anne:
    10 januari 2024
    Oh wat een prachtige foto’s en omgeving! Die Blauwe Stad is sprookjesachtig mooi! Wat fijn dat jullie het zo fijn en leuk hebben! Wij genieten mee op afstand! En al foto’s gemaakt met Liekes camera?
    Geniet zonder mate met elkaar!!!!
    Veel liefs van ons4tjes ❤️
  2. Pieter:
    10 januari 2024
    Hoi, ja hoor, die foto’s staan op een kaartje in de camera, voor dit blog gebruik ik foto’s van m’n telefoon, ook mooi
    🥰 van ons
  3. Maarten:
    10 januari 2024
    Wat een bijzondere dingen maken jullie mee.
    Ook een beetje het gevoel dat je terug gaat in de tijd met die ploegen en ezels.

Kunnen jullie het goed redden in het Frans of spreken jullie voornamelijk Engels?

Lekker dat alles zo goedkoop is 😀
  4. Pieter:
    10 januari 2024
    Wij spreken beide goed dus we redden ons prima, en in de binnenlanden hier is het nog achtergesteld. Maar je kunt hier bv nergens met de pin betalen, ook niet bij tankstations, soms bij de hele grote supermarkt. Overal cash bij je hebben dus maar ‘t is erg goedkoop allemaal in onze ogen, net wezen eten met drankjes voor €7 pp
  5. Noor:
    11 januari 2024
    Wauw!! Mooie verhalen en plaatjes!