Coevorden - Amneville - Tournon sur Rhône

29 december 2023 - Tournon-sur-Rhône, Frankrijk

Donderdag 28 december, bewolkt en 9 gr

De 28e op tijd vertrokken en via de Duitse snelwegen door Luxemburg naar Amneville, camperplaats waar we al eens eerder geweest zijn in 2022. Met de Passe d’etappe eenvoudig inchecken en als je weer vertrekt ook de pas gebruiken en uitrijden. Je betaalt dan per 24 uur vast bedrag (per CP ander bedrag) voor overnachting met stroom, water en afvoer grijs water of toilet. Dit en vorig jaar al veel gebruik van gemaakt, er zijn nu in Frankrijk, België, Spanje en Portugal al zo’n 500 locaties.

We kiezen er voor om gebruik te maken van de Autoroute in Frankrijk, lekker snel, vindt Dieny ook prettig.

IMG_5536

Vrijdag 29 december, licht bewolkt en zonnig, 14 gr

Heerlijk geslapen en om 9 uur verder, via Metz en Nancy de Autoroute op, we hebben een Bip&Go aangeschaft voor we in september al naar Frankrijk gingen, en daarmee rijd je bij de tolpoorten door de Telepeage en wordt je automatisch geregistreerd. Het kastje geeft een piepje af (Bip), de poort gaat open en je rijdt door (Go). Van de Autoroute af hetzelfde en de volgende maand worden de tolkosten berekend en betaal je ze. Geen tickets meer of in de rij staan. Ideaal, we kunnen de ook gebruiken in Spanje, Portugal en Italië.

Via Lyon de Autoroute du Soleil op, bij Lyon erg druk met wintersport verkeer, maar we hebben weinig oponthoud gehad. Rond 16.00 uur kwamen we aan in Tournon sur Rhône, ook als eens geweest in 2022, parkeerplaats in het dorp, er stonden er 6 toen we kwamen, later helemaal vol, 14 campers, maar ja, gratis wat wil je. Nog een lekkere wandeling gemaakt langs de Rhône, was Bente ook wel aan toe, het is hier al bijna half uur tot drie kwartier later donker als in Nederland. Ook hier hoogwater in de rivier, maar heerlijk rustig, vuurwerk hoor je hier niet, verboden! Zou bij ons ook moeten.

De stad was nog mooi verlicht, aanrader voor een bezoekje, wij hebben er in september 2022 veel gefietst.

IMG_5540                  IMG_5542IMG_5541

1. Maarten:
    29 december 2023
    En de reis is officieel onderweg!
    Nat Nederland lekker achter jullie laten en op weg naar een zonnig Marokko,
  2. Anne:
    Mooi om te lezen!
    Hier merken we ook dat het veel langer licht is dan in Nederland! Heerlijk!
    Fijne avond samen! 😘
  3. Noor:
    29 december 2023
    De eerste km's zijn een feit en goed begonnen!