Boumalne Dades - Meski

22 januari 2024 - Errachidia, Marokko

Zaterdag 20 januari, opstaan met -2, onderweg 8 gr, aankomst 16 gr.

Het heeft vannacht gevroren, en flink ook, het was nog -2 toen we opstonden. We stonden op een camping op 2300 meter. Jas aan en muts op, toch weer mooie zonsopkomst boven het meer.

IMG_5845

Deze dag een pittige tocht voor de boeg. In het bergdorp Imilchil nog wat boodschappen gedaan, we kopen eigenlijk altijd fruit en groenten langs de weg, altijd vers. Veel slagers in het stadje. In 1 straat al 5 , de geslachte lammeren en schapen worden afgeleverd en voor de winkel aan haken opgehangen.

IMG_5847IMG_5846

Ook nog even de data van onze telefoons opgewaardeerd. De telefoon is hier zeer belangrijk, iedereen heeft er een, het 4G netwerk is uitstekend en men is vooral in minder bevolkte delen erg afhankelijk van de telefoon. Je ziet daarom ook overal in het landschap 4G zendmasten, overal heel goed bereik.Ook vind je in elke plaats, elk gehucht of zelfs een enkel restaurant of bar een telefoonwinkel. Niet zo gelikt als onze KPN of Ziggo winkels, maar het werkt uitstekend. Nog koffie gedronken in het hoogste dorp van Marokko. De uitbater  vertelde, dat de mensen hier heel arm zijn. In de zomer gaan de vrouwen met de koeien de berg op en worden de landjes bewerkt, in de winter weven ze vloerkleden. Onderweg zagen we vrouwen wol kaarden langs de weg.

fb5ce8d9-fe0c-4552-9f37-7ffe362eafb5IMG_5860

We hebben bijna 200 k voor de boeg, deels over redelijke tot goede wegen, maar zo’n 25 k over een bergweg, dwars door de hoge Atlas. Bijna alle wegen hebben wel kuilen en gaten, deze bergweg alleen ongeplaveid en veel gaten, goed te doen maar veel harder dan 15 tot 20 k lukt je niet. De weg ligt op 2700 meter, je moet hier geen pech krijgen, dan moet je jezelf maar redden.

IMG_5857IMG_5863

Uiteindelijk overhaalden we toch nog bijna de andere drie stellen, waarvan Ronald en Henriëtte voorop reden, tot ze in de afdaling vast kwamen te zitten door Franse tegenliggers met heel grote campers. Dat werd even spannend, veel manoeuvreren dus, juist in een bocht. Wij moeten ook weer wachten omdat wij anders ook niet langs die campers konden. Uiteindelijk gelukt met oponthoud van bijna een uur.

IMG_5866Daar staan ze dan vast in de bocht

7e41aaea-0cb8-4025-b78c-1b5c65bf8e10Deze truck (ook een camper) was de boosdoener.

fddca323-becc-4ce5-8e46-e91a2b4ac6dbfa08c3e1-50dd-41b3-89a7-443dfeb2dd29

Het laatste deel van de rit gaat door de Dades kloof, zeer spectaculair, nou dat was bijzonder, de kloof en de haarspeld bochten bergafwaarts staan vaak in Marokkaanse vakantie folders. Maar de weg hier was uitstekend, de bergen bijzonder met hier en daar nog grot woningen.

IMG_5877IMG_5879

IMG_5880Nomadentent van een Berber

IMG_5883IMG_5892IMG_5876Deze mevrouw met kind brengt even kind en twee dromedarissen thuis.

Wat hier wel vervelend is zijn de vele zeurende en vaak vervelende vooral jongetjes die geld van je willen. Ze staan al aan de straat of komen snel aanrennen als ze je zien. Komt in dit gebied veel voor, het is het Toeristische Marokko, en wij zijn tenslotte de rijke toeristen. En daarnaast zijn de mensen arm, dus de kinderen ook. Maar we komen uiteindelijk veilig aan in Boumalne Dades, bij het Riad Hotel op een cp.

IMG_5921IMG_5896

Zondag 21 januari, zon en 20 gr

Wat een heerlijk wakker worden met een zonsopgang aan een wolkenloze hemel, en dat bleef het de hele dag. Vandaag de ochtend een beetje de boel opredderen, het is hier zo droog en zo stoffig, maar dat wordt nog erger. Met elkaar de bijzondere rit van gisteren nog maar eens doorgenomen. Bijzondere ervaring. Na de middag met een stel de stad in, je merkt niet dat het zondag is, overal bedrijvigheid en een markt met de bekende stalletjes en verkopers, ook levende have.

IMG_5901IMG_5902IMG_5916IMG_5915IMG_5914Markten en winkels genoeg, deze met prachtige kleden tapijten, geweven door Berber vrouwen in de winterperiode, in de rest van het jaar werken ze op het land of hoeden het vee.

In de late middag de bbq aan en een biefstuk met mooie salade klaargemaakt, super. Tegen het donker worden (19.00 uur) koelt het wel heel snel af, dus het is wel elke avond binnen zitten.

8db50776-a8e5-45ec-a7c7-c317321ec9af

Maandag 22 januari, zon en 19 gr

Vandaag richting de Sahara, de nachten zijn hier nog fris, 2 tot 5 graden, de komende weken wordt  het steeds warmer richting de 25 gr en stralend weer, er is nauwelijks wind dus dan voelt het al snel warm in de zon. De weg vandaag is ruim 200 km maar strak in het asfalt en lange stukken dus hier kunnen we opschieten. Met Diederik en Thea opgetrokken dus een paar stops voor de heerlijke koffie hier, een boodschapje en uitgebreid menu onderweg in een fijn restaurant. In onze groep heerst een buikvirus waar al 5 personen slachtoffer van zijn, waaronder ik

IMG_5899IMG_5923IMG_5933

De steden en dorpen onderweg tonen steeds meer oase-achtige trekjes, dus heel veel palmen. Naar en van een plaats of stad zie je in de geelrode zandzee dan een groene vlek opdoemen of verdwijnen. Onderweg veel dadelpalmplantages. De dadels worden geoogst in deherfst.

IMG_0018IMG_0019

De omgeving verandert steeds meer in allerlei kleurcombinaties. We rijden naar Source blue Meski een camping in een oase die is aangelegd voor en door Legionnairs uit Frankrijk, het huurlingenleger van Frankrijk. Een camping waar je staat onder de palmen. Morgen met Saïd, een bekende van Nel naar de oude Kashba van Meski, thee drinken bij hem thuis en ’s avonds een Marokkaanse maaltijd bij hem thuis, hij is een Berber .

1. Anne:
    22 januari 2024
    Tjonge jonge, wat een reis en avontuur beleven jullie! Prachtig weer die foto’s en verhalen! 😍
  2. Nelly en Hennie:
    22 januari 2024
    Tjongejonge..... wat een belevenis (en spanning🫣, lijkt me) op die hobbelweggetjes. En dan weer die stadjes en verkooppunten met van alles en nog wat. Heerlijk om het fruit zo vers te kopen langs de weg...
    Groetjes van ons
  3. Pieter:
    Nou, jullie volgend jaar? 😃😃
  4. Guus Veltman:
    22 januari 2024
    Weer een prachtig verhaal bij de afgelopen reisdagen en dito foto's.
  5. Pieter:
    23 januari 2024
    Ja Guus we maken wat mee in dit toch heel grote land, maar bijzonder is het, jullie nog mooie weken op Lanzarote
  6. Alie en Mart:
    22 januari 2024
    Wat fijn dat we zo een beetje mee kunnen reizen en beleven!
    Lijkt heel spectaculair allemaal, geweldige foto’s!
  7. Pieter:
    23 januari 2024
    Nou Alie, lijkt niet alleen spectaculair maar is het ook, en in een verhaal en wat foto’s kun je niet laten zien zoals het in werkelijkheid is, gr Pieter
  8. Noor:
    23 januari 2024
    Spannende rit gehad! Pfff... Maar wat ook weer een mooie verhalen, foto's en belevenissen
  9. Pieter:
    23 januari 2024
    Ja die ouders van jou halen gevaarlijke streken uit 😌😌😌
  10. Jonny:
    25 januari 2024
    Wat fijn om zo mee te lezen met jullie spectaculaire reis.
    Prachtige foto’s van een mooi land.
    Geniet ervan samen en doe rustig aan.
    Groetjes van ons