Algeciras - Tanger Med - Martil Marokko

7 januari 2024 - Martil, Marokko

Donderdag 4 januari, ochtend wat gespetter, middag zonnig en 21 gr.

De ochtend gebruikt om de camper weer even netjes te krijgen, water bijvullen en boodschappen doen.Deze kust van Spanje;, een en al woontorens en appartementen, tot vlak aan zee, alles ingericht voor de zontoerist, niets voor ons. Ook overal heel druk.

Maar we hadden nog 85 km te gaan en we hadden afgesproken op een grote parkeerplaats bij veel grote winkels, toen wij aankwamen waren Fred en Nel met honden Knoet en Kobus, Diederik en Thea met hond Zusje al aanwezig. Even later kwamen ook Henriette en Ronald (zonder hond) vanuit Granada erbij. Het laatste stel Hannelieke en Johan zijn nu nog op wintersport in de Alpen en komen ons een paar dagen later achterna. Een dame alleen zou met haar hondje ook mee gaan maar zij haakte een week voor ons vertrek af i.v.m. fysieke omstandigheden. Jammer.

IMG_0016

Rond 4 uur zijn we ferry tickets gaan kopen. Het zijn open tickets, je kunt elke dag 4 keer over op het moment dat je zelf kiest, wij gaan zaterdag 6 januari om 11.00 uur. Het retour is 3 maanden geldig, dus dat is een stok achter de deur😊

Vrijdag 5 januari, vannacht regen gehad, verder zon, wind en 15 gr.

Stukje koeler vandaag na een nacht met veel onweer en regen. Maar om 08.00 uur brak de zon door en die bleef de hele dag. De wind ook.

Fred, Diederik en ik met de 4 honden in de auto van Fred naar de dierenarts, voor elke hond een gezondheidsverklaring halen, het is meer een formaliteit maar er wordt gechecked of alle inentingen gegeven zijn en of de rabies titerbepaling in orde is. Met een certificaat op zak voor elke hond op naar de haven en de douane, daar het certificaat met nogmaals alle boekjes en verklaring afgegeven en na 20 minuten hadden we allemaal de benodigde formulieren en stempels binnen voor de overtocht morgen.

Toen was het tijd om de honden een pleziertje te gunnen, naar het strand om te ravotten, door de zee te banjeren en wat energie kwijt te raken. Voor de baasjes gelegenheid om een strandwandelingetje te maken.

IMG_5613ae0ba5da-223e-4e34-a414-1b1f794f5754

‘s Middags de mogelijkheid om de auto’s af te tanken (de diesel kost hier om de hoek € 1,36 pltr) de voorraden aan te vullen bij de Lidl of Carrefour, of een andere gigagrote winkel.

Zaterdag 6 januari, zonnig en 15 gr in Spanje, zonnig en 14 gr in Marokko

Daar gaan we dan op Driekoningen, feestdag in Spanje, dus alles gesloten en rustig op de weg. Een kwartiertje rijden vanaf de cp naar de veerboot. Eenmaal op de veerboot formulieren invullen, paspoort inleveren met formulieren en je krijgt in je paspoort een visum voor 3 maanden.

IMG_7747a4a0ddb2-44a1-4b36-abcf-e839b5b378ffIMG_5625

De overtocht duurt een kleine twee uur, aan dek zie je de rots van Gibraltar en kort voor je Spanje en kort achter je al Marokko. En dan kom je Marokko binnen bij Tanger Med, controle na controle door de politie, de douane en nogmaals de politie en nogmaals de douane. De camper wordt gescand op verstekelingen, drugshonden en douaniers op zoek naar ???

IMG_7754IMG_5628IMG_7756IMG_5629

Eindelijk kunnen we dan door de diverse poorten Marokko in. Omdat de navigatie van Fred, die voorop zou gaan niet goed werkt gaan wij voorop. Maar…. In onze navigatie had ik nog niet gewijzigd om off-road wegen te vermijden. Dus we hebben een gravel weg genomen de binnenlanden door, een avontuur op de eerste dag Marokko, ging toch goed omdat we allemaal technisch een goede camper hadden, maar er waren er wel die ‘m af en toch wel knepen. De weg was echt verschrikkelijk met bulten, gaten en kloven uitgesleten door wind en regen. En het was een doorgaande weg want we kwamen door allerlei gehuchten. Koeien en ezels liepen overal vrij rond, de uitzichten waren geweldig. Uiteindelijk via de N13 goed uitgekomen op onze overnachtingsplek in Martil (vlak voor Tetouan).

IMG_7757   IMG_7758  IMG_7761IMG_5631

‘s avonds nog even naar zee en door de stad gewandeld, alle winkels zijn tot in de late uurtjes open

Zondag 7 januari, hele dag volop zon, wel wind en 17 gr.

Na een goede nachtrust de volgende morgen samen het dorp in, koffie drinken en ontbijten, voor een habbekrats. De dames daarna naar de Hamam (warme baden en massage). Was een hele leuke ervaring. Alleen vrouwen in een badhuis. Je werd daar flink ge-scrubd en gemasseerd. Na een uurtje helemaal rozig en met een zacht babhuidje  weer naar buiten . De heren simkaarten scoren zodat  we weer internet hebben (aan alles  merk je dat we niet zonder kunnen), met je nl abbo bellen of internetten kost je kapitalen, maar nu een simkaart per telefoon voor € 2 voor het kaartje, eenmalig, en 7,5 Gb internet voor € 5, hiermee kunnen we deze maand wel doorkomen, gaat nl per maand. Opwaarderen kan overal hier. Vanaf nu communiceren met elkaar en het thuisfront via WhattApp (berichten en bellen). In de middag alleen maar lekker in de zon gezeten of aan het strand met de honden.

IMG_5633IMG_5635IMG_5632

Totaal gereden 2760 km tot Martil.

1. Maarten:
    7 januari 2024
    Wat een mooi verhaal weer en zo zijn we er toch een beetje bij.
    Klinkt als een leuk reisgezelschap, en zie ik nog een heidewachtel?
  2. Pieter:
    7 januari 2024
    Is geen echte Heidewachtel maar heeft er wel alle kenmerken van, kruising met wetterhoun
  3. Anne:
    7 januari 2024
    Wat een mooie (spannende) rit al! En wat ontzettend leuk om foto’s te zien! Blijf genieten, wij genieten mee op afstand! 😍
  4. Alie en Mart:
    7 januari 2024
    Geweldig! Ook dat je de navigator nog niet verzet had! Ik zie het zo gebeuren…door de binnenlanden..haha echt gaaf man! Zo zie en ervaar je het meest! Top! Maar die Haman lijkt me ook echt zalig, of niet Dieny, voor herhaling vatbaar?
    Mooi weertje ook! Nou we wachten met plezier weer op het volgende verhaal! 👍😘
  5. Nelly en Hennie:
    8 januari 2024
    Wat een avonturen... eerst alles regelen voor de oversteek en dan controle aan de overkant. Wees blij dat jullie geen oliebollen hebt gehad met oud en nieuw, want daar gaat poedersuiker over(....)
    Een binnenweg 😰met ezels en geiten!😏
    Er waren toen ineens nog meer (ezels)op de weg.....ja als je vergeet de navigatie om te zetten...😉🙈
    Maar gelukkig is het goed gegaan en goed op de erste bestemming aan gekomen. Het grote avontuur is goed begonnen.
    Heel mooi om al de verhalen te lezen en de mooie foto's, zo beleven wij het ook een beetje mee.
    Veel plezier en we zien uit naar het volgende verhaal. 🥰
  6. Janna en Rien:
    8 januari 2024
    Wat een prachtig avontuur. Super om zo een beetje mee te reizen. Veel plezier en tot het volgende verhaal.