Tafraoute - Paradise valley - Sidi Kaouki (Essaouira)

18 februari 2024 - Essaouira, Marokko

Vrijdag 16 februari, zon en 25 gr

Het voelt een beetje als saai zeggen, maar elke morgen de dakluiken openen en tegen een blauwe hemel aankijken klinkt als saai en elke dag hetzelfde. Maar dat is het natuurlijk niet. We zijn elke dag weer blij met het mooie zonnige en warme weer. En dat het dan af en toe erg warm is nemen we in dankbaarheid aan.

IMG_6557

De wasvrouw zou gisteren rond 20.00 uur de schone was terugbrengen want we wilden de volgende morgen een lange rit op tijd beginnen, maar ze kwam maar niet. We wisten dat ze Naima heet, dus de broodmeneer (brot-brot-macaron) gevraagd weet je wie het is. Ja dus, hij zou wel even bellen. En Naima kwam inderdaad, had problemen gehad met de elektriciteit maar de was hing te drogen. Breng dan toch maar bij ons, konden we in ieder geval vertrekken. We kregen de was dus nog een klein beetje vochtig maar schoon terug. Met duizend excuses.

IMG_6552IMG_6548Kleine oude moskee (moskeetje) met eigen begraafplaats.

Vanuit Tafraoute de R105 naar Agadir, ook nu weer een weg met soms weinig asfalt, dus gravel tot een mooie tweebaanse en pas geasfalteerd wegdek. Wij een stuk van de grote weg R105 af. Door gehuchten over smalle bergweggetjes, maar in gehuchten altijd een voorraad gasflessen (er wordt veel gekookt op gas), een teken dat er altijd grote vrachtwagens met gasflessen komen, dus onze campers kunnen er ook langs. We reizen nog steeds samen met Thea en Diederik, zij volgen ons. Het klikt nog steeds prima.

IMG_8040IMG_6545Amandelbomen in bloei, de amandelen worden hier verwerkt in amandelpasta (lekker met honing), in couscous, tajines of gewoon als nootje om te eten.

De uitzichten zijn weer mooi, lijkt ook saai te worden, maar voor ons elke keer weer anders mooi.Bij Tizourgane vielen onze monden open, je komt een bocht door en plots voor je de prachtige Ksar en Kashba op een losse heuveltop, een gerestaureerd Berberdorp waar je ook kunt overnachten.

IMG_6554IMG_6553

Bijna driekwart van de weg achter ons wordt het landschap vlak en komen we in de buurt van Agadir, de delta er naar toe. Agadir is een haven- en vissersplaats, belangrijk voor Marokko, de grootste badplaats ook en met een half miljoen inwoners ook bijna de grootste stad van het land. In 1505 door de Portugezen gesticht, uiteraard voor koloniale doeleinden. In 1960 is de stad door een aardbeving vrijwel geheel verwoest en wat zuidelijke geheel herbouwd, als je aan komt rijden zie je ook een enorm groot bebouwd gebied, en modern.

IMG_6569

Aan de grote rondweg ligt een groot winkelgebied met o.a. een Carrefour. En die zochten we omdat we daar weer wijn en sterke drank kunnen scoren. Alleen hier te koop (of illegaal).

De camping in Aourir ligt in het veelbelovende dal ‘paradise valley’ mooi is het er wel, maar we blijven maar 1 nacht, morgen naar Essaouira, een van de hoogtepunten van onze reis. ’s Avonds hutspot gegeten.

Zaterdag 17 februari, zon en 28 gr

Nemen we de binnendoor weg of de eerste geplande weg? Toch maar de laatste want de andere weg is bijna 100 km langer. Achteraf gelukkig maar want Fred en Nel namen wel de omweg en hebben er meer dan 6 uur over gedaan. Komen dus ook niet op de cp waar wij nu staan.

IMG_6571Geiten bij de argan bomen, deze zijn bekend omdat de geiten er in klimmen om van blad en noten te eten. IMG_0022Zo ziet dat eruit (deze foto is gepikt hoor)

Dicht bij Essaouira, 15 km verderop. Langs de weg veel arganolie verkopers. De arganboom is het symbool van Marokko, maar door de droogte met uitsterven bedreigt.  Van de  noten maken ze arganolie; lekker in de salade, maar ook verwerkt in huid producten. We hebben onderweg geiten in de boom gezien, die de noten uit de boom eten. We konden echter niet stoppen om een foto te maken, was op de snelweg. Misschien krijgen we nog een kans. Ook veel bananenplantages.

IMG_6577IMG_6561IMG_6563IMG_6565Honden onderweg in zee, voorproefje voor de komende dagen.

Hier aan zee via een mooie weg, onderweg de honden nog in het water, ze waren er ook wel weer aan toe, het is redelijk warm zeewater en de kust is hier vergeven van surfers. De golven zijn er ook naar. Ze komen hier surfen vanuit heel Europa. Veel jongelui natuurlijk. De warme Golfstroom komt hier ‘aan land’. Daarom is het ook altijd lekker weer op de Canarische eilanden. De stroom gaat ook daar langs.

IMG_6579IMG_6584

Het was weer erg warm vandaag, maar op de cp trok de wind erg aan, uit de wind is dus het motto. Het strand is mooi, zanderig en breed, een lange vloedlijn dus met blote benen kan prima in de zee. Je kunt er een kamelen tocht maken, met een quad over het strand scheuren of met een paard galopperen. Wij deden dat niet, in de zon met de honden in het water was ons genoeg. De zon ging er mooi onder, we hebben er al vele gezien hier.

De taxi’s staan hier te wachten om je heen en terug  naar de stad te brengen. Morgen gaan we met 4 man en 2 honden.

Zondag 18 februari, zon en 24 gr

De wind is gelukkig gaan liggen. Met de taxi naar Essouari,heel bijzondere en mooie stad aan de oceaan. De stad is ontstaan 700 voor Christus en in 1500 door de Portugezen gebouwd als vesting en handelsstad.

IMG_6594IMG_6593

De oceaan om de stad is woest en wild, over de rotsen een waar spektakel. Om de stad ligt een muur en wallen met bewapening, grote kanonnen. De stad is bekend uit veel films en series, vooral de wallen zijn indrukwekkend.

IMG_6599IMG_6600653e21d7-714e-4173-960a-03c554ab67cb

De taxi zette ons af vlak bij de haven, hier liggen (op zondag varen ze niet uit) honderden blauwe boten, als ze uitvaren en weer binnenvaren moet een feestje zijn.vanaf de haven loop je richting de wallen. Het is op zich een grote stad maar het oude deel compact.

IMG_6587IMG_6591

IMG_6590De boten worden hier nog steeds gerepareerd maar ook nog gebouwd volgens het zelfde concept.

IMG_6606IMG_6608IMG_6609IMG_6607

De medina met z’n vele stalletjes en winkels is het centrum. Het is hier niet zo toeristisch als bv Marrakesh en je wordt overal met rust gelaten, de verkopers klampen je nergens aan.

IMG_6611IMG_6610IMG_6598IMG_6596

Eerst koffie genomen, 4 x dubbele espresso en 2 melk plus 4 flesjes water, prijs dus € 6 voor alles. Soms verbazen we ons nog. De lunch was een 3 gangen vismenu met jawel een potje bier. Een menu voor € 14…..

Dieny nog een argan olie gekocht, voor haar lijf, er is ook olie te koop voor salades of mix met amandel pasta. Ook heel lekker.

De taxi stond op de afgesproken tijd klaar en binnen een half uur waren we aan zee bij de camper. En dan maar weer even in zee.

IMG_6620IMG_6626

1. Noor:
    19 februari 2024
    Het blijft bijzonder (mee) te lezen waar jullie allemaal langs komen, wat jullie meemaken en zien. Wij zien alleen vogels in de bomen (die gelukkig weer vroeg zijn...de lente begint!!) en betalen het 4 dubbele voor een kopje koffie ergens...om maar 2 dingen te noemen.

Jullie hoogtepunt in het verhaal nu is wel de HUTSPOT in Marokko! Hahaha...hebben jullie nu ook Marokkanen uitgenodigd voor een hapje?

Het blijft bijzonder te weten dat jullie zo overver zijn. Geniet ervan pap&mam!
  2. Pieter:
    19 februari 2024
    Hahaha ja die hutspot, we hadden echt zin in een keer een lekker Hollands potje en met aardappel Ui en wortel, altijd bij ons, is het makkelijk bedenken. Reisgenoten hadden toevallig een stamper mee. En dus lekker met een bal (schapen) gehakt en kuiltje jus. Zuurkool kunnen we hier ook kopen in de Franse supermarche

Jouw reactie