Meski - Ksar Merzouga (Sahara)

25 januari 2024 - Merzouga, Marokko

Dinsdag 23 januari, zon 21 gr

Zaid is een Berber, een praatjesmaker en een regelaar, dus deze en de komende dag regelt hij wat zaken voor ons. In de morgen neemt hij ons mee naar de oude Kashba, de oude stad (1100 n.Chr.), maar nu volledige ruïne, wel midden in de oase met nog veel tuintjes en plantages. Door de droogte staat de rivier echter droog sinds 3 jaar en zijn ook irrigatiekanalen droog, dus ook veel tuintjes verlaten.

IMG_5946IMG_5961IMG_5950IMG_5958

De Kashba is wel een groot complex geweest en diende ter verdediging tegen andere stammen.

IMG_5964Begraafplaats voor heiligen, een Marabout

Teruggelopen naar het huis van Zaid en daar getrakteerd op thee.

21a06f9a-a1d3-442a-92a8-042d54d79c06

Het ligt aan de zijkant van de camping dus zo thuis en lekker zonnen. We merken wel dat door het vele rijden en dingen doen en de vele indrukken, we wel ons rustmoment moeten nemen. We worden tenslotte ook een dagje ouder 😉

’s Avonds gingen we eten bij Zaid, fijn voorgerecht een grote kip tajine en fruit na, met water en thee, en als sluitstuk muziek. Nou, onze dag was weer goed.

3a9e4f22-9357-4fd1-b07c-55d381b379a8IMG_5985

Woensdag 24 januari.  Zon en 25 graden

Vandaag naar Ksar Mezouga. Was een korte reis qua kilometers, maar je kunt er zo lang over doen als je wilt. Nu vooral veel steenhouwerijen en fossiel opgravingen, de houwerij die stenen met fossielen bewerkten, is booming business. Wij hebben 1 steenhouwerij bezocht, van Arbo voorwaarden hebben ze daar niet gehoord. Wat een stof.

IMG_5999IMG_6001 Zo stoffig als op de foto is het dus.

In een winkel daarbij, mooie granieten wasbakken, schalen, borden en kunstvoorwerpen met overal fossielen in te zien. Hebben daar een staand object met fossielen gekocht. Onderhandelen is een must, en levert ook nog wat op. Je kunt er van uit gaan, dat ze alleen maar verkopen als het voor hen uitkan. En wij hebben ook het idee, dat we het goed hebben aangepakt (win- win😉).

IMG_6003IMG_7833Zo een stad binnenkomen, wat een welkom!

Na onderweg nog wat gegeten te hebben, naar de afgesproken plaats. Aan de rand van de Sahara, Ksar Merzouga, een groot hotel met zwembad en camperplaatsen. Zwemwater is te koud.

IMG_6019IMG_6023

Zaid regelt voor ons de tocht en drive en overnachting. Even gerelaxed en om 16.30 met een 4wheel drive door de Sahara naar een Berberkamp, waar we de nacht zullen doorbrengen. Met de 4wd is nog wel een dingetje, want ze moeten echt hard rijden en niet stoppen om niet vast te komen in het rulle zand. Je wordt dus flink door elkaar geschud.

IMG_6030IMG_6034IMG_6038

3 van ons gingen per kameel.

0704dc0a-8c6a-4cf9-8427-7c1be46ff150IMG_60288714088f-0bd4-48ef-bccd-b8014135cc46

Dicht bij een hoog duin stoppen we en gaat iedereen omhoog om de zon te zien ondergaan in de Sahara. Maken we misschien wel nooit meer mee.

IMG_6041IMG_6046

IMG_6071Bente heeft de tijd van d’r leven, de lol met Zusje, de hele dag door en dan is die grote zandbak helemaal geweldig, de twee lieve honden kunnen het alle drie weken hier goed met elkaar vinden en zijn net moeder en dochter.

IMG_6047IMG_6048

Het Berberkamp was een plaatje uit duizend en 1 nacht, tenten met heerlijke bedden, wc en douche. Daar heerlijk gegeten en geslapen.

IMG_6063Bente nam de kans waar en klom bij ons op bed, hier mocht dat.

Donderdag 25 januari, zon en 24 gr

Na een nacht in een warm bed, Berberbontbijt, de maan zien ondergaan en de zonsopkomst, gingen we weer terug naar de camper, of per dromedaris dan wel per auto.

IMG_6065De maan……

IMG_6076Aan de andere kant komt de zon bijna gelijktijdig op.

73882642-d29a-4bdf-89cc-38fcf570830dDieny ging vandaag mee terug op de kameel, was wel blij dat ze er na 1,5 uur was, je komt spieren tegen, waarvan je niet wist dat je ze had.

IMG_6079

En dan is het de hele dag super lekker niets doen, in de zon zitten en lezen. Morgen doen we nog zo’n luie dag.

5590fe2f-6441-46c8-8b3f-65f4bf3114dfIntussen zijn Johan en Hannelieke met hun 20 jaar oude Volkswagen bus in de problemen. We zagen al veel rook steeds, dacht men dat de Turbo stuk was, eruit gehaald, natuurlijk geen nieuwe te krijgen, toen de tip ga naar een vw garage in Tinghir, gedaan bleek dat een zuiger kapot was. Bericht vandaag: zaterdag avond weer klaar, zijn wij ook die kant weer uit.

1. Nelly en Hennie:
    26 januari 2024
    Tjonge wat weer een mooi verhaal!
    Ja,ja zware reis door Sahara-zand. Of je nou in de auto of op kameel zit....
    En zo'n nachtje in een mooi opgemaakt bed en verder voorzien van andere "luxe". Vergoed dan veel.
    En dan de maan onder zien gaan en zonsopkomst...... hoe romantisch wil je het hebben!
    En dan de reis terug, Dieny.... op een kameel. Arme spieren . Maar jullie hebben het overleefd.
    En zoals steeds weer.... mooie foto's!
    We kijken uit naar het volgende verhaal!
    Lieve groet van ons
  2. Mart Jeucken:
    Een woord GEWELDIG !
  3. Anne:
    Wauw!!! Wat prachtig 😍
  4. Noor:
    28 januari 2024
    Wat een mooie reis pap & mam!! In zoveel opzichten!

Jouw reactie