Todghakloof - Ait ben Haddou

31 januari 2024 - Aït Ben Haddou, Marokko

Maandag 29 januari, zon en 16 gr in de kloof en 23 gr bij de camper

Lekker uitgeslapen aan de dag beginnen, een wasmachine draaien en de camper even schoonmaken, overal maar ook overal stof…..

Fijne douches en badruimtes waar een keer alles het doet en klopt, meestal tref je niet werkende kranen, kapotte doucheslangen, enz.

Daarna met z’n vieren en de hondjes in Diederik’s camper de kloof door, opnieuw imposant en groots met nauwe doorgangen en hoge wanden, 160 mtr hoog, aan het begin van de kloof zowaar een rivier, maar we kunnen niet ontdekken waar verderop het water uit komt. Blijkt het een bron te zijn aan het begin van de nauwe kloof.

IMG_6129IMG_6131IMG_786263d3f7a9-551d-4581-a0a6-53be24cd3176

Het is er nl kurkdroog, we komen zelfs bij een redelijk nieuwe stuwdam met daarachter ……….. niets dan droge aarde. Hier slaat de klimaat verandering flink toe, totaal geen regen meer, al 3 jaar lang. Een drama voor dit land. Maar door irrigatie is er toch soms wat landbouw mogelijk.

IMG_6127IMG_6116

Je merkt ook hier weer dat het toeristisch is, zo dicht bij de kloof, want we hoeven maar even te stoppen en de kinderen rennen naar je toe. Uitstappen voor een wandelingetje wordt vervelend als die kinders je constant aanklampen voor geld of andere waar. Maar ze hebben zulke lieve koppies.

Dezelfde weg terug en een nog mooier uitzicht op de kloof, dus veel stops voor foto’s.

IMG_6139IMG_6141IMG_6134IMG_6137

Aan het eind vanaf onze kant nu weer veel stalletjes met kleden en kleding, sjaals in de mooiste kleuren en daar ziet Dieny een mooi kleedje voor in de camper. Alleen er naar kijken is voor de verkoper een uitnodiging je niet meer los te laten, en Dieny wilde hem graag, dus onderhandelen. Moeilijk maar het lukt, na 10 keer bieden en weigeren, steeds weglopen, ze komen toch wel achter je aan, heeft ze het kleedje voor 40% van de vraagprijs  gekocht.

Gisteren onderweg bij een slager lamskoteletten en verse kip gekocht, de grill aan en lekker met z’n allen opgepeuzeld, wat is het leven alhier toch mooi, zo relaxed, en elke dag zon en mooie temperaturen helpen daaraan mee.

462b4f57-f6ec-4c5d-bf74-cba900e8b34e

Gereden Marokko : 1935 km

Totaal vanaf 27 december : 4820 km

Aantal dagen vanaf 27 december: 9 dagen

Aantal dagen Marokko tot nu: 23 dagen

Dinsdag 30 januari, zon, 22 gr

Via Tihingir en Boulmane Dades door het desolate en toch afwisselende landschap westwaarts. Je komt dan door steden en dorpen waarvan af te zien is dat het van vroeger uit handelsplaatsen waren. Er straalt van de gebouwen een bepaalde rijkdom uit. Je ziet bij wijze van spreke de kameel karavanen nog langskomen (😏).

IMG_7864

Er wordt veel gebouwd in de steden, ook wel wooncomplexen. En een beetje welvarende stad, investeert ook in parken.  Wat ons heel erg opvalt is de relaxte sfeer en vriendelijkheid overal.

IMG_6124

Diederik en Thea hadden 2 lifters meegenomen, jonge mannen. Zij waren helemaal tevreden met hun leven, schapen hoeden, thee op zijn tijd en tajine. Meer heb je niet nodig . Jaloersmakend, als je zo in het leven kunt staan. Waar we ook stoppen in dorpjes of langs de weg iedereen is aardig en behulpzaam, je voelt je nergens onveilig. Maar ook hier dorpen met armoede. En onderweg zagen we nog bedoeïen (nomaden in tenten die nog trekken met hun kuddes geiten en schapen).

IMG_6179Dit is niet de camper van Diederik en Thea, maar een vee wagen.

Via Ouarzazate , een provinciestadje op de kruising van de Draa- en de Dadesvallei, een belangrijke route tussen de bergen en de woestijn. De filmindustrie is 1 van de belangrijkste industrieën in deze omgeving.

Aardig op tijd (na 205 km) kwamen aan op een parking boven Ait Ben Haddou, een beroemde plaats, UNESCO erfgoed, bekend van vele films en series. Gaan we morgen naar toe. Is echter door de aardbeving augustus 2023 erg beschadigd. We hebben een prachtig uitzicht op het dorp.

IMG_7872

Morgenvroeg een foto maken bij zonsopgang; dan krijg je het mooiste plaatje.

Woensdag 31 januari, zon en lichte sluierbewoking, 19 gr

We zitten ongeveer een km van Ait Ben Haddou, dus een wandelingetje heen en terug is goed te doen. Via het nieuwe dorp de rivier doorgelopen naar de toegang tot oude stad.

IMG_6193

Er loopt hier toch nog een aardig stroompje, hoewel je ziet dat de rivier veel breder was dan nu.  De honden lekker in het water gebanjerd.  Door berichten over een aardbeving vorig jaar wisten we niet goed wat te verwachten.  Een gedeelte is beschadigd, een deel van de berg is naar beneden gekomen.

IMG_6198IMG_6199IMG_7878

Veel gebouwen  ‘under construction’. Het is wel een toeristische trekpleister. Staat ook op de UNESCO wereld erfgoedlijst. Onze ervaring is dat het er dan voor de authenticiteit niet aantrekkelijker op wordt.De stad stamt uit de middeleeuwen en is een versterkte vesting. Er is geen trede gelijk, alles gaat op en neer, maar de panden zijn schitterend. Het enige nadeel: de sfeer wordt enorm verpest door alle verkoopstalletjes, hoewel de verkopers niet opdringerig zijn, zijn het er wel veel en daardoor zie je te weinig van de straatjes.

IMG_6202IMG_6203IMG_6195IMG_787437276816-ff06-45cb-bc95-a78e4450d824Ook hier Joodse geschiedenis

Hoe hoger je komt hoe minder verkopers. Kleurrijk is het wel. In de stad en er omheen zijn scènes uit zo’n 20 films en series opgenomen, waaronder Cleopatra, Gladiator en Game of Thrones, een van m’n favoriete series.

Er zijn nog ongeveer 10 woningen bewoond, de mensen zijn weggetrokken naar het nieuwe dorp, (die verbonden is met de oude stad door een loopbrug ) Als je de keuze hebt voor een nieuw huis……Alle bedreigingen van heel vroeger zijn er nu ook niet meer.

IMG_78819928f2e0-5cda-41c4-ab05-9e29d34e965d

Aan het eind van het dorp was een leuk door vrouwen gerund restaurantje(  daar hebben we hier veel vertrouwen in), en dat bleek terecht. De Harissa soep is prima, evenals de burgers. En dat voor € 4 pp. Toen weer terug naar de camper, lekker gerelaxed met een boek en een wijntje, die we gisteren konden kopen in een Carrefour supermarkt. In de Marokkaanse supermarkten kun je geen alcohol kopen.

IMG_6206

1. Noor:
    31 januari 2024
    Het wordt nog elke keer mooier en mooier! Mirde wilde al wel naar jullie toe🥰
  2. Janna en Rien:
    1 februari 2024
    Weer een prachtig verslag van jullie bijzondere reis.
    Groet, Janna en Rien
  3. Mart Jeucken:
    2 februari 2024
    En de karavaan trekt voort ! Ik heb wat filmpjes op YouTube gezien door het Atlas gebergte . Jullie zijn in de middeleeuwen aan het rijden. Veel plezier !